Mount Rushmore and more euhm en meer - Reisverslag uit Rapid City, Verenigde Staten van geert en marieke - WaarBenJij.nu Mount Rushmore and more euhm en meer - Reisverslag uit Rapid City, Verenigde Staten van geert en marieke - WaarBenJij.nu

Mount Rushmore and more euhm en meer

Door: Rapid City

Blijf op de hoogte en volg geert en marieke

04 September 2015 | Verenigde Staten, Rapid City

Vandaag een volle maar hopelijk mooie dag. Om 8.10 uur werden we opgehaald voor de Mountain Rushmore tour. We werden ontvangen op de plaats waar een deel van de film Dances with wolves werd opgenomen. Helemaal country! Geweldig.  Pannenkoeken en worstjes koffie/thee ed stonden ons op te wachten. Nog even op de filmset rond gekeken. Aan het eind van de tour komen we weer op deze plek terug voor een dinnershow. De tourbus vertrok om 9.00 uur.

Mount Rushmore
De tour begon met een bezoek aan Mount Rushmore. Vier presidenten uitgehouwen in de rotsen. Indrukwekkend vooral omdat het werk eraan geen levens heeft gekost (materiaal was toen nog niet zoals nu) Beeldhouwer Boglum is in 1927 begonnen en heeft tot zijn dood in 1941 er aan gewerkt. Zijn zoon heeft het afgemaakt in 1945. We hebben de "presidential walking trail" (presidentenwandelroute) met 250 traptreden gelopen. Je weet als jè naar beneden gaat,  moet je ook weer omhoog. Een goede Work-out!!!

Bizons in Custer State Park
Na Mount Rushmore reden we door het Custer State Park. Een mooi park met smalle wegen en "pigtailbridges" (varkensstaartbruggen). Moet ik de naam nog uitleggen? Een mooie route en door soms wel hele smalle tunnels. Sommige tunnels gaven zelfs uitzicht op Mount Rushmore. Mooi om te zien. De bus reed via een route met prachtig uitzicht op de Black Hills. Na de lunch reden we naar het Sylvanlake, dat de Black Hills mooi in het water laat weerschijn. Helaas was het water niet rimpelvrij. Toch even rond gelopen en wat te drinken gehaald. Net voordat we het park uitreden zagen we een heleboel bizons. Ze liepen net als de koeien in de Alpen over de weg. De koeienbellen om hun nek ontbraken maar het tafereel was het zelfde. Mooi om die beesten in het echt te zien. Ze zijn wel veel grotere en indrukwekkender dan de Alpenkoeien. Als toetje zagen we ook nog een hert en een paar langhoorn bizons. Ook bijzondere beesten!

Crazy Horse memorial
Matt, onze buschauffeur/gids reed vervolgens door naar het plaatsje Custer. Een klein plaatsje met een hele brede hoofdstraat. Echt een cowboy uitstraling. Jammer dat er een geteerde weg liep en auto's stonden ipv een zandweg en paardenwagens. Ach we zitten ook niet in een film he. Als laatste onderdeel van de rijdende tour was een bezoek aan Crazy Horse Memorial. Dat is swerelds grootste Bergbeeldhouwwerk, waar men nog steeds aan werkt (4 x groter dan Mount Rushmore). Het wordt gemaakt om de Indiaanse cultuur te eren. In een film werd uitleg gegeven over het ontstaan en werk van de beeldhouwer Korczak Ziolkowski. Hij was een van de vele beeldhouwers van Mount Rushmore. Een idealist, want hij wilde geen geld van de regering , diezelfde regering had de Indianen immers van alles beloofd maar niets nagekomen. Het werd zijn levenswerk. 6 van zijn 10 kinderen werken er min of meer nog steeds aan, want het is nog niet klaar. Wanneer het wel klaar komt is niet bekend.  Een indrukwekkend verhaal. Na een uurtje begon de terugreis naar het startpunt van de tour "de filmset Dances with wolves".

Cowboydinnershow
We waren om 17.45  uur terug. Voldoende tijd om nog even
over de filmset te lopen. Er stond nog een zaagmolen, een touwwinkel, materialenwinkel (allen gebruikt in de film) en er was natuurlijk ook een giftshop  alles geheel in stijl. Het lijkt of je in een film loopt. Leuk. Om 18.15 uur opende de deuren van het theater. De verwachtingen zijn zo hoog dat het uiteindelijk alleen maar tegen kon vallen. We kregen eerst eten. Je moest in rijen opstellen om eerst je ijzeren bord (zoals de cowboys gebruikten) ophalen. Daarna moest je je bij de gepofteaardappelcowboy melden en zo ging dat verder totdat je je bord vol haf.Aangezien er in deze periode alleen maar senioren op vakantie gaan, liep het niet zo snel.......... we kregen alles in een keer mee (ook dat was nog niet zo eenvoudig voor sommigen). Ze wilden al die oudjes tegen zichzelf in bescherming nemen, want een glaasje wijn of bier was er niet te krijgen (ook niet tegen betaling). Dat vonden wij natuurlijk ook niet zo leuk. We hadden nl speciaal een shuttlebus van de toer organisatie geregeld, waardoor we een glaasje konden drinken. Dat ging volledig de mist in, hahahaha. Toen we het eten op had moesten we in de rij de afwas weer inleveren. Ook dat ging met de oudjes niet in een hoog tempo, zodat de muziek al van start ging voordat ze alles weer keurig ingeleverd hadden.. Voorkruipen was niet zo moeilijk dus gelukkig zaten wij inmiddels wel ( niet netjes he). De band speelde bekende en onbekende countrynummers. Dat was erg leuk een violiste stal de show. Zij kon het super goed. Een mooi stukje muziek dat tussen door opgevuld werd door een stand-up-comedian. We begrepen hem niet altijd ( hij sprak snel en een dialect), maar toch wel leuk. Om 20.00 uur was het afgelopen en werden we naar ons hotel gebracht. Hoewel we de avond iets anders hadden voor gesteld was het een hele mooie dag.

P.S. Helaas heeft het beeldscherm van de laptop begeven dus helaas geen foto's en excuses voor typefouten.