Yellowstone (zaterdag/zondag/maandag 5/6/7 sept ) - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van geert en marieke - WaarBenJij.nu Yellowstone (zaterdag/zondag/maandag 5/6/7 sept ) - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van geert en marieke - WaarBenJij.nu

Yellowstone (zaterdag/zondag/maandag 5/6/7 sept )

Door: Marieke van Reen

Blijf op de hoogte en volg geert en marieke

09 September 2015 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Zaterdag 5 september. Vandaag vroeg op, we gaan naar Yellowstone. We dachten dat we ruim de tijd nodig hadden. Op de kaart stond een scenic highway (net als gisteren), daarom dachten we dat dat stuk ook wat langer zou duren. Het uitzicht was prachtig, maar het slingerde niet zo als gisteren. We gingen om 8.00 uur op pad en om 9.00 bereikten we de ingang van Yellowstone. Laat de beren, bizons, herten, elanden nu maar komen. In mijn vorige verslag vertelde ik nog dat we geen lange broek meer aan hebben gehad sinds Lusk. Nou vandaag konden we naast de lange broek ook een trui gebruiken. Van 93 fahrenheit naar 47. Dat is een wereld van verschil ( wat het in graden is weet ik niet, maar je merkt het wel). Gelukkig zijn we zijn op alles voorbereid......

Groot, groter grootst
Wat mooi Natuurpark zeg.We zijn echter niet de enigen. Al vrij snel zagen we een verdwaalde bizon net naast de weg. Mooi. Prachtige uitzichten. Alles is hier groot. Net als je denkt te weten hoe groot iets zal zijn, word je toch verrast. Het kan altijd groter. Zo was het meer op de kaart een meertje, maar in het echt is het gigantisch groot. Het park lijkt op het kaartje heel overzichtelijk, maar het is super groot. Langzaam rijden (om dieren te spotten) kan wel maar dan kom je niet rond. We nemen de Lower loop (onderste route). Want we willen vandaag vooral de Old Faithfull geiser ziet en de prismatic geiser. Dat is gelukt. Jammer genoeg was het erg koud, zodat we de prismatic niet zonder stoom op de foto kregen. Het temperatuurverschil is groot, waardoor je stoom blijft houden. Old Faithfull spuwde ongeveer een minuut. Mooi om te zien. Omschreven wordt dat hij ongeveer na 70 minuten een uitbarsting heeft. Dat klopte wel, maar het blijft een natuurverschijnsel. Dus dit keer moesten we er iets langer op wachten. Er stonden massa's mensen te kijken. Misschien is een weekend niet zo'n goed moment om hier te zijn?????

Bizons en herten
Toen we na prismatic verder reden zagen we een kudde Bizons en later nog een paar herten. Prachtig! Maandag hebben we een toer met de meeste kans op het zien van 'wildlife' geboekt en dan hopen we natuurlijk de overige dieren te spotten. Daarna reden we naar het plaatsje West Yellowstone. Dat ligt bij de ingang/uitgang van het park. We hebben een houten huisje gehuurd voor drie nachten en vandaaruit kunnen we Yellowstone bekijken.

Huisje
Ons huisje is eenvoudig, maar prima. We kunnen lekker buiten zitten voor huisje (als het warm genoeg is tenminste ). We hebben een keukentje, dus we hebben voor het eerst sinds Breck een gewone maaltijd gekookt (nadat we boodschappen hadden gedaan). Prima zo.

Verwend?
Zondag 6 september. Vandaag geen reistijd,  behalve hetgeen we willen zien in Yellowstone. Da's ook wel lekker. Vandaag gaan we een wandeling maken langs diverse mooie geisers en warm waterbronnen.  We hebben in Nieuw Zeeland al gezien, maar hier is het toch allemaal weer groter. We reden half 10 richting park. Vandaag rij ik zodat Geert beesten kan spotten. Het is zondag en erg druk, maar al snel konden we het park inrijden.  Kort erna zagen we al een damhert met groot gewei. Hij was in gezelschap van (waarschijnlijk zijn) vrouwtje hert. Als er een file ontstaat, dan is er waarschijnlijk iets te zien en dat was nu ook het geval. Even later gebeurde dat weer bij de Madisonrivier. Toen stak een vrouwtjes hert met en haar jong de rivier over. Prachtig. Ze trok zich niets aan van alle toeschouwers. We zijn op de weg naar "Upper Geijser Basin" en komen dan nog ook nog een kudde Bizons tegen, maar daar stoppen we niet meer voor. Je raakt snel verwend.

Spannende wandeling
Bij Upper Geijser Basin aangekomen, wilde we eerst wachten op de uitbarsting van Old Faithfull (geiser), maar dat duurde nog een tijd. Dus meteen begonnen aan Geiser wandelroute.  Een route langs grote en kleine geisers en heet waterbronnen. De route ging deels tussen de bomen door. Dat maakte het erg spannend want je kunt zomaar oog in oog staan met een wild dier. Dieren spotten is leuk, maar dan wel graag op gepaste afstand en het liefst vanuit de auto. Gelukkig liepen er heeeeeeel veel mensen met kleine kinderen, dat voelde toch veiliger (beren zoeken over het algemeen de zwakste prooi) ohhhhhh (wat erg van ons om zo te denken). We hebben zelfs een keer op mensen gewacht (zodat we niet alleen tussen de bomen zouden lopen), liepen ze de andere kant op.......hihihi Dan maar veel geluid maken, zoals het zingen van "Zie ginds komt de stoomboot" of zo. Dat schijnt ook te helpen. Ja als angsthaas  doe je al wat om de beren op afstand te houden.

Verschil met Nieuw Zeeland
Op het verste punt van de route lag de "Morning Glory Pool". Dat was tevens de mooiste heet waterbron wat kleuren betreft van de route. Jaarlijks wordt de bron schoon gemaakt. mensen gooien er munten en andere spullen in. Waarom toch?????? Wat hier echt anders is ten opzichte van Nieuw Zeeland is de geur. In NZ ruik je een hele sterke zwavellucht. Dat is hier niet aan de orde. Je ziet hier dan ook bijna niet de gele (zwavel). kleur terug in en om de bronnen/geisers. De wandeling duurde zo'n twee uur. Bijna aan het eind in de nabijheid van heel veel mensen durfde ik te picknicken (wat een held). Gelukkig ging het allemaal goed en waren we op tijd terug voor de uitbarsting van Old Faithfull

Koud noch warm
Op de terugweg zagen we een bizon langs de kant van de weg. We reden langzaam iedereen wilde het dier op de foto zetten. Dus ik toeterde, dan zou hij wel opkijken, dacht ik. Helaas. Hij werd warm noch koud van mijn getoeter. Onder weg nog een paar hertjes gezien. Ze waren met z'n vieren? Een gezinnetje? Leuk om dat er bij te bedenken.

Beren en wolven
Morgen gaan we een georganiseerde toer maken. Hopelijk zien we dan nog beren, wolven en elanden. Maar om er zeker van te zijn dat we grizzlyberen gaan zien, zijn we langs een opvangcentrum voor beren en wolven  gegaan. Deze heren en wolven kwamen te dicht bij de mensen en werden een gevaar voor de mens.  Daarom opgevangen in dit centrum. Ze kunnen in het wild niet overleven. Ze op filmcamera en foto.

Early rising (vroeg op)
Gisteravond uit gegeten in het plaatsje West Yellowstone. We aten gehakt van bizon, hert en damhert met een wildjus. Lekker, maar ook weer erg veel. Na het eten geen borrel in een kroeg voor ons, want......... we moeten morgen om 5.00 uur op voor de geboekte toer "Upper loop  Yellowstone". Op tijd ons mandje opgezocht.

Upper loop (bovenste route)
Het was nog donker toen we (natuurlijk) ruim op tijd buiten klaar stonden om opgepikt te worden. Het was niet alleen donker, maar ook berekoud (het heeft gevroren). Geert stond ondanks al zijn kleren te klappertanden. Na ruim 20 min. werden we opgehaald door een vriendelijke chauffeur/gids. Dit keer geen stand-up-comedian. Toen iedereen in de bus zat reden we het park in.  Onderweg zag we eerst rookgaten (onderin zullen wel warmwaterbronnen zijn). Later zagen we een paar kuddes Bizons. Een kudde stak over e weg en rende naar een watertje. Toen zagen we de Gibbonwaterval. Mooi vanwege zijn verschillende stromen. Daarna maken we een stop bij Mammouthterrassen. Een warmwaterbron en waterval in 1. Met mooie kleuren. In de buurt van de parkeerplaats liepen herten gewoon tussen huizen en mensen. Een dame waagde het erop heel dicht bij het damhert te komen om een foto te kunnen maken. Gelukkig gebeurde er niets met haar, maar het damhert liep wel weg.

Beren en wolven spotten
Na Mammouthterrassen reden we door naar Lamarvalley. Daar loop je de meeste kans om beren te spotten. Dus we reden er naar toe. We keken en keken. De beren en wolven lijken verstoppertje met ons te spelen. We vinden ze niet. Zelfs niet toen we gingen lunchen op een parkeerplaats midden in de bos. Ik was er niet gerust op. De gids kennelijk ook niet, want hij hield de beerspray bij de hand. Net als ik hield hij de omgeving goed in de gaten. Rustige lunch? Gelukkig was de deur van de bus gewoon open. En wie stond het dichtst bij de deur???? Van Reen natuurlijk hahaha.

Grand Canyon van Yellowstone
Snel na de lunch weer in de bus gestapt op weg naar de Grand Canyon van Yellowstone. We maakten meerdere stops. Het uitzicht was echt geweldig. we hadden al wel plaatjes gezien,  naar de werkelijkheid overtrof de plaatjes. Natuurlijk was het wel kleiner dan de echte Grand Canyon,  maar nog steeds erg diep met een mooie waterval (valt ca. 100 meter). We waren echt onder de indruk.

Terugreis van de toer
Op de terugreis van de toer bleven we natuurlijk uitkijken naar wilde dieren, maar behalve bizons hebben we niets meer gezien. Jammer, misschien morgen onderweg naar Grand Teton? De toer was het ondanks het vroege opstaan en de kou meer dan waard.